Whatsapp ons
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending vanaf € 40,-
  • Ook bereikbaar via Whatsapp
Naar overzicht
Bewust leven

Vezels

Voedingsvezels, je hoort er veel over. Maar wat zijn vezels nou precies en waarom zijn ze nuttig voor ons? Vezels is een verzamelnaam voor een groep koolhydraten. De meeste worden niet verteerd of opgenomen door onze darmen, maar hebben andere functies in onze darmen en lichaam. Voedingsvezels komen uit de celwand van planten. Belangrijke bronnen zijn bijvoorbeeld groente, fruit, aardappelen, volkorenbrood, ontbijtgranen, peulvruchten en noten. Wanneer graankorrels vermalen worden tot bloem of bij het pellen van rijst, wordt een deel van de vezels verwijderd. Volkoren graanproducten zijn daarom gezonder voor ons, ze bevatten namelijk veel meer vezels.

Fermenteerbaar vs. Niet-fermenteerbaar

Je kunt vezels indelen in een fermenteerbare en een niet-fermenteerbare groep. Met fermentatie wordt het proces bedoeld waarbij darmbacteriën vezels afbreken. De vezels dienen als voeding voor de goede bacteriën in onze darm.  Ze zijn daardoor dus heel belangrijk voor een goed microbioom (darmflora). Zulke vezels worden ook wel prebiotica genoemd en bevinden zich dus in groente, fruit en peulvruchten.

De niet-fermenteerbare worden dus niet afgebroken en ze verlaten de darmen onveranderd, maar ze zijn daardoor niet minder belangrijk. Deze vezels bevorderen namelijk de beweeglijkheid van de darm en vergroten het volume van de darminhoud doordat ze vocht vast kunnen houden. Ze zorgen daarmee voor een goede stoelgang. Ook zorgen ze voor een vol gevoel en vind je ze in bijvoorbeeld fruitschillen en volkorenproducten.

Gezondheid

Vezelrijke voeding heeft een grote invloed op je spijsvertering en je gezondheid. Wanneer je klachten ervaart met je spijsvertering of je stoelgang heeft vezelrijke voeding dus prioriteit. Vezels hebben vocht nodig om op te kunnen zwellen. Wanneer je dus een vezelrijke voeding hebt is het goed om hier extra bij te drinken, anders krijg je een averechts effect. Vezels zijn dus niet alleen goed voor je stoelgang maar ze verminderen ook het risico op hart en vaarziekten en kunnen diabetes type 2 voorkomen.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vezels is 30 tot 40 gram. Dit lijkt niet zoveel, maar kijk hieronder maar eens in het lijstje welke vezelrijke producten jij vaak gebruikt. Let op, de producten die in het lijstje genoemd worden, zijn aangegeven per 100 gram. Op zoek naar een vezelrijk recept? Ik schreef ook blog over vezelrijke zijnzaad crackers, die lees je hier!

Ik ben benieuwd, kom jij aan de ADH?

Product Hoeveelheid vezels per 100 gram
Volkorenbrood 6.7
Wit brood 2.5
Roggebrood (donker) 8.3
Maisbrood 4.7
Volkoren beschuit 8.5
Knäckebröd vezelrijk 23.9
Knäckebröd gemiddeld 11.9
Ontbijtkoek 3.6
Brinta 10.5
Havermout 7.3
Muesli met vruchten 8.5
Lijnzaad 34.8
Chiazaad 34.4
Pasta 1.4
Volkorenpasta 4.2
Rijst 0.7
Zilvervliesrijst 2.1
Quinoa 2.8
Bulger 4.5
Couscous 1.7
Aardappelen 1.5
Zoete aardappel 2.3
Sinaasappel 2
Banaan 1.9
Kiwi 2.3
Appel met schil 2
Druiven 1.8
Bloemkool 2.3
Wortel 2.9
Paprika 1.8
Broccoli 2.7
Avocado 4.3
Bruine bonen 7.9
Zwarte bonen 8
Linzen 5.3
Kikkererwt 8.8
Sojabonen 13.2
Cashewnoten 3.8
Pinda ‘s 6.8
Walnoten 4.6
Pecannoten 9.6
Pijnboompitten 0.8
Zonnebloempitten 7.4
Pompoenpitten 8.5
Verder lezen?

Lees meer van onze kenniscentrum artikelen

Naar overzicht
Recepten

Vegan recept: Buddha bowl

Voor de komende recepten ben ik de plantaardige hoek in gedoken! Ondanks dat ik zelf drie jaar vegetarisch, waarvan 1 jaar overwegend…
Lees verder
Bewust leven

De invloed van alcohol

De een drinkt er geen druppel van en de ander gebruikt het om de dag door te komen. Tussen deze twee uitersten…
Lees verder
Algemene contactgegevens

Hoe kunnen we je helpen?

E-mailen

Stel je vragen op service@dqadirect.nl of neem direct contact op met onze diëtistes Erika of Sarah.

 

 

Whatsappen

Heb je een vraag en wil je snel antwoord? Stuur een WhatsApp naar 0111218100

Bellen

Op werkdagen kan je ons telefonisch bereiken tussen 09:00 en 17:00 op het nummer 0111218100.