Whatsapp ons
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending vanaf € 40,-
  • Ook bereikbaar via Whatsapp
Naar overzicht
Lifestyle

Vezels

Voedingsvezels, je hoort er veel over. Maar wat zijn vezels nou precies en waarom zijn ze nuttig voor ons? Vezels is een verzamelnaam voor een groep koolhydraten. De meeste worden niet verteerd of opgenomen door onze darmen maar hebben andere functies in onze darmen en lichaam. Voedingsvezels komen uit de celwand van planten. Belangrijke bronnen zijn groente, fruit, aardappelen, volkorenbrood, ontbijtgranen, peulvruchten en noten. Wanneer graankorrels vermalen worden tot bloem of bij het pellen van rijst, wordt een deel van de vezels verwijderd. Volkoren graanproducten zijn daarom gezonder voor ons, ze bevatten veel meer vezels.

Fermenteerbaar vs. Niet-fermenteerbaar

Je kunt vezels indelen in een fermenteerbare en een niet-fermenteerbare groep. Met fermentatie wordt het proces bedoeld waarbij darmbacteriën vezels afbreken. De vezels dienen als voeding voor de goede bacteriën in onze darm.  Ze zijn dus heel belangrijk voor een goed microbioom (darmflora). Zulke vezels worden ook wel prebiotica genoemd en bevinden zich in groente, fruit en peulvruchten.

De niet-fermenteerbare worden dus niet afgebroken en ze verlaten de darmen onveranderd maar ze zijn daardoor niet minder belangrijk. Deze vezels bevorderen de beweeglijkheid van de darm en vergroten het volume van de darminhoud doordat ze vocht vast kunnen houden. Ze zorgen daarmee voor een goede stoelgang. Deze vezels zorgen voor een vol gevoel en je vindt ze in fruitschillen en volkorenproducten.

Gezondheid

Vezelrijke voeding heeft een grote invloed op je spijsvertering en je gezondheid. Wanneer je klachten ervaart met je spijsvertering of je stoelgang heeft vezelrijke voeding prioriteit. Vezels hebben vocht nodig om op te kunnen zwellen. Wanneer je dus een vezelrijke voeding hebt is het goed om hier extra bij te drinken, anders krijg je een averechts effect. Vezels zijn niet alleen goed voor je stoelgang maar ze verminderen ook het risico op hart en vaarziekten en kunnen diabetes type 2 voorkomen.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vezels is 30-40 gram. Dit lijkt niet zoveel, maar kijk hieronder maar eens in het lijstje welke vezelrijke producten jij vaak gebruikt. Let op, de producten die in het lijstje genoemd worden, zijn aangegeven per 100 gram.

Ik ben benieuwd, kom jij aan de ADH?

Product Hoeveelheid vezels per 100 gram
Volkorenbrood 6.7
Wit brood 2.5
Roggebrood (donker) 8.3
Maisbrood 4.7
Volkoren beschuit 8.5
Knäckebröd vezelrijk 23.9
Knäckebröd gemiddeld 11.9
Ontbijtkoek 3.6
   
Brinta 10.5
Havermout 7.3
Muesli met vruchten 8.5
Lijnzaad 34.8
Chiazaad 34.4
   
Pasta 1.4
Volkorenpasta 4.2
Rijst 0.7
Zilvervliesrijst 2.1
Quinoa 2.8
Bulger 4.5
Couscous 1.7
Aardappelen 1.5
Zoete aardappel 2.3
   
Sinaasappel 2
Banaan 1.9
Kiwi 2.3
Appel met schil 2
Druiven 1.8
Bloemkool 2.3
Wortel 2.9
Paprika 1.8
Broccoli 2.7
Avocado 4.3
Bruine bonen 7.9
Zwarte bonen 8
Linzen 5.3
Kikkererwt 8.8
Sojabonen 13.2
   
Cashewnoten 3.8
Pinda ‘s 6.8
Walnoten 4.6
Pecannoten 9.6
Pijnboompitten 0.8
Zonnebloempitten 7.4
Pompoenpitten 8.5
Verder lezen?

Lees meer van onze kenniscentrum artikelen

Naar overzicht
Lifestyle

De wonderlijke wereld van voedingssupplementen

Welke supplementen zijn goed om dagelijks te gebruiken en waar moet je opletten bij de aanschaf van een potje? Waarom zou je…
Lees verder
Lifestyle

Wat is vetverlies?

Je kijkt op een ochtend eens kritisch in de spiegel en bestudeert je buik. Je ontdekt een vetrandje die er altijd al…
Lees verder
Wij zijn er voor je

Hoe kunnen we je helpen?

E-mailen

Stel je vragen en mail ons op service@dqadirect.nl

Whatsappen

Heb je een vraag en wil je snel antwoord? Stuur een WhatsApp naar 0111218100

Bellen

Op werkdagen kan je ons telefonisch bereiken tussen 09:00 en 17:00 op het nummer 0111218100.