Whatsapp ons
  • Op werkdagen voor 15:00 besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending vanaf € 40,-
  • Ook bereikbaar via Whatsapp
Naar overzicht
Bewust leven

De wonderlijke wereld van voedingssupplementen

De wereld van voedingssupplementen is ontzettend groot. Ik vind het zelf ook behoorlijk onoverzichtelijk om eerlijk te zijn. Welke supplementen zijn goed om dagelijks te gebruiken en waar moet je opletten bij de aanschaf van een potje? De keuze is reuze, geldt in dit geval zeker! Door dit artikel te lezen krijg je hopelijk meer duidelijkheid over voedingssupplementen. Waarom zou je ze gebruiken? En waar moet je op letten bij het uitkiezen van een supplement?

Waarom zou je een voedingssupplement gebruiken?

Het eerste wat je je dan af moet vragen is hoeveel je eigenlijk nodig hebt van een bepaalde voedingsstof. Er is een Nederland een standaard richtlijn: de ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid), die bepaald is door de Gezondheidsraad. De ADH is voor Nederland berekend voor de hele populatie en houdt geen rekening met speciale omstandigheden zoals leefstijl, beschikbaarheid, opname, werking en afbraak van de voedingsstof. Je kunt er vanuit gaan dat er geen optimale inname is, wanneer je je houdt aan de ADH. De ODH is de Orthomoleculaire Dagelijkse Hoeveelheid en is een betere maat omdat deze rekening houdt met ziekte en speciale omstandigheden. Deze ligt echter, in de meeste gevallen, veel hoger dan de ADH.

Ten tweede kun je jezelf afvragen of je voeding toereikend is. Als je in Nederland woont en je hebt een gezond voedingspatroon, zou je ervan uit kunnen gaan dat je voeding toereikend is. Maar is dat wel zo? Eet je veel biologische groente, fruit, noten en met regelmaat biologisch vlees, vis en schaal- en schelpdieren dan zou je een heel eind moeten komen. Volgens de FAO (De Voedsel- en Landbouworganisatie) raakt de bodem steeds verder uitgeput en er zijn onderzoeken die laten zien dat er in groente en fruit steeds minder voedingsstoffen zitten. We moeten er dus steeds meer van eten om voldoende binnen te krijgen. Een verarming van de landbouwgrond leidt automatische tot een mindere voedselkwaliteit1. De ADH is niet aangepast aan de huidige nutriëntenstatus van groente en fruit. Tegenwoordige zitten er ter vergelijking met de oertijd, ook veel meer toxines en zware metalen in ons voedsel. Je lichaam moet hierdoor veel harder werken om alles onschadelijk te maken.

Als je dit allemaal weet, is het raadzaam om een aantal supplementen te nemen.

Basissuppletie

Vanuit de denkwijze van de orthomoleculaire therapie kun je denken aan een zogenaamde basissuppletie. Deze kun je iedere dag als aanvulling nemen, naast je gezonde voeding, om een nutriëntentekort te voorkomen. Voeding zal altijd de belangrijkste bron van al je vitamines en mineralen moeten zijn. De basissuppletie kun je naar wens aanpassen. Bijvoorbeeld aan de seizoenen, maar ook in periodes van meer sporten (of juist meer rust) kan deze veranderen.

1. Multivitamine

Een goede multivitamine is een absolute aanrader en is een aanvulling op je gezonde voeding. Het is goed om een multivitamine te nemen omdat je nooit elke dag de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid nutriënten haalt. Bij de aanschaf van een multivitamine kun je op een paar dingen letten. Lees de verpakking en kijk welke vitamines en mineralen erin zitten. In welke hoeveelheden zitten ze erin en hoe zijn de verhoudingen onderling? Vergelijk eens een paar potten, wat valt je op? Let er ook op welke vulstoffen er nog in zitten? Bijvoorbeeld suiker of zoetstoffen. Een goede multivitamine heeft dit niet.

2. Vitamine D

Vitamine D heeft als belangrijkste functie het bevorderen van de Calcium en Fosfor opname uit onze voeding en zorgt daardoor voor sterke boten en tanden. Daarnaast is het betrokken bij talloze andere functies en processen. Interessant is dat vitamine D het serotonine gehalte beïnvloed. Serotonine staat ook wel bekent als ons “gelukshormoon”. Als je serotoninegehalte goed is, zit je lekker in je vel en is het makkelijker om positief te blijven. Er wordt ook wel verondersteld dat een serotoninetekort kan leiden tot depressies. Onderzoeken laten zien dat een lage vitamine D status een risicofactor kan zijn voor het ontstaan van depressies2. Een ander onderzoek laat ook zien dat vitamine D suppletie in de winter bij gezonde personen leidt tot een stemmingsverbetering. Is je gehalte wat aan de lage kant, dan kun je je angstig voelen en vind je het moeilijk om beslissingen te nemen2-3. Reden genoeg dus om een vitamine D supplement te nemen!

Vitamine D wordt onder invloed van UV-B straling uit zonlicht aangemaakt in de huid. In de herfst en winter is de zon niet krachtig genoeg om vitamine D voor ons te maken. Tegenwoordig worden er ook al tekorten gezien in de zomermaanden omdat we veel binnen zitten en weinig buiten zijn. Maar ook door het gebruik van zonnebrandcrèmes wordt de aanmaak van vitamine D geblokkeerd. Suppletie van vitamine D wordt daarom ook in de zonnige maanden geadviseerd.

Vitamine D3 (dierlijk) wordt in supplementvorm vaak aangeboden als cholecalciferol, en vitamine D2 (plantaardig) als ergocalciferol. Vitamine D3 heeft een sterkere bindingsaffiniteit met de vitamine D receptoren en heeft daarom ook de voorkeur in het geval van suppletie. De Liposomale Vitamine D van DQA Direct bevat cholecalciferol en dit zorgt in combinatie met de liposomen voor een hoge biologische beschikbaarheid.

3. Omega 3

Omega 3 is een heel belangrijk meervoudig onverzadigd vetzuur wat bestaat uit alfa-linoleenzuur (ALA) en de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). ALA komt voor in plantaardige oliën en je kunt er dus vanuit gaan dat je van deze genoeg binnen krijgt. EPA en DHA komen van nature voor in (vette) vis en schaal- en scheldieren. Het komt vaak voor dat deze voedingsmiddelen niet worden gegeten en een basissupplement is dan super belangrijk. Omega 3 speelt een belangrijke rol bij de regulatie van ontstekingsreacties en EPA en DHA zijn betrokken bij generatie van zenuwweefsel. Ze spelen een rol tegen hart- en vaatziekten, de hersenontwikkeling, depressies en stoornissen in de hersenen.

Als je een omega 3 supplement koopt let er dan op dat het supplement alleen de belangrijke EPA en DHA bevat, in de natuurlijke triglyceriden vorm. Dit zorgt voor een betere opname. Een dagelijkse onderhoudsdosis van 250-500 mg is aan te raden. Binnenkort heeft DQA Direct een omega 3 supplement in de liposomale vorm in het assortiment.

4. Magnesium

Magnesium is een super belangrijk mineraal in ons lichaam. Het is betrokken bij talloze processen in het lichaam. Het draagt bij aan extra energie bij vermoeidheid, een goede geestelijke balans, het speelt een belangrijke rol bij de energiehuishouding en draagt bij aan de instandhouding van sterke botten. Wil je hier meer over weten? Ik schreef er een uitgebreid artikel over.

Een tekort aan magnesium leidt een disfunctie in het lichaam, met alle gevolgen van dien. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid magnesium bedraagt in Nederland 300 mg. De magnesium behoefte kan sterk variëren, afhankelijk van factoren zoals leeftijd, geslacht, zwangerschap, beroep, sport, voedingsgewoonten, leefwijze en medicijnen.

Een goed magnesiumsupplement bestaat uit een organische gebonden magnesiumvorm, zoals magnesiumcitraat. Dit wordt beter opgenomen dan andere anorganische vormen zoals bijvoorbeeld magnesiumoxide, magnesiumchloride, magnesiumhydroxide of magnesiumsulfaat. Magnesiumbisglycinaat is vermoedelijk de best opneembare vorm. Dit komt omdat deze vorm lijkt op een aminozuur en de opname van aminozuren is sowieso hoger dan die van mineralen. De Liposomale Magnesium+ van DQA Direct bevat magnesiumbisglycinaat met een uitgebreid mineralencomplex wat zorgt voor een super opname.

5. Vitamine C

Vitamine C is een in wateroplosbare vitamine en is essentieel voor de mens. Dit betekent dat ons lichaam het niet zelf kan maken en dat we alles uit de voeding moeten halen. Het draagt bij aan een normale werking van het immuunsysteem, is goed voor het zenuwstelsel en helpt om energie vrij te maken uit vet, koolhydraten en eiwitten. Vitamine C is een super belangrijk antioxidant en samen met vitamine E pakt hij vrije radicalen aan. Het zorgt ook voor gezonde botten, kraakbeen, tanden, tandvlees en bloedvaten en bevordert de opname van ijzer uit de voeding.

Vitamine C is essentieel voor ons en moeten we dus uit de voeding halen. Het komt het meeste voor in groente en fruit. Vitamine C is helaas erg onstabiel en neemt fors af tijdens het bereiden en/of bewaren van voedsel. Al eerder in dit artikel hebben we besproken dat de bodem steeds verder uitgeput raakt en dat voedingsmiddelen steeds minder voedingsstoffen bevatten. Vitamine C is daar een goed voorbeeld van.

Als je een supplement koopt met Vitamine C let er dan op dat dit wordt aangeboden in de vorm van ascorbinezuur. Ascorbinezuur wordt vaak verpakt met mineralenascorbaten zoals bijvoorbeeld kalium- of natriumascorbaat. Dit is juist goed want zo is het ascorbinezuur milder voor de maagwand en de opname is beter omdat het zo meer op een natuurlijke vorm lijkt. Zowel de 500 als de 1000 mg Liposomale Vitamine C van DQA Direct bevatten dit. Als extra ingrediënt zit er in onze beide vormen vitamine C, vitamine E (in de vorm van tocoferolen) toegevoegd. Zoals eerder genoemd zijn deze twee een sterke combinatie in de strijd tegen vrije radicalen.

Conclusie

Ik denk dat je na het lezen van dit artikel een weloverwogen keuze kunt maken in welke supplementen je wilt gebruiken. De beste tip die ik je kan geven is: ga lekker op onderzoek uit en doe je huiswerk goed voordat je iets in je mond stopt. Liposomale voedingssupplementen zorgen altijd voor een betere opname en dus voor een hogere biologische beschikbaarheid. Op onze website kun je hier natuurlijk meer over lezen maar je kunt ook zelf op onderzoek uitgaan.

Heb je meer hulp nodig bij het kiezen? Of wil je meer weten over jou dagelijkse behoefte? Je kunt altijd contact met mij opnemen en dan help ik je graag verder.

Bronnen

De informatie die gebruikt is bij het opstellen van dit artikel is gebaseerd op de monografieën van Natura Foundation. Natura Foundation is een kenniscentrum wat monografieën en artikelen schrijft. Monografieën zijn stukken informatie over de werking, indicaties, contra-indicaties, bijwerkingen, en interacties van veel gebruikte nutriënten. Deze zijn gebaseerd op wetenschappelijke literatuur. Je kunt de monografieën hier bekijken.

  1. Dawe, D. (2013). FAO International Scientific Symposium (ISS) on the Measurement and Assessment of Food Deprivation and Undernutrition. Global Food Security, 2(1), 29. https://doi.org/10.1016/j.gfs.2013.02.002
  2. Jorde R., Sneve M., Figenschau Y. et al. (2008). Effects of vitamin D supplementation on symptoms of depression in overweight and obese subjects: randomized double blind trial. J. Intern Med. 264:599-609.)
  3. (Lansdowne A.T. & Provost S.C. (1998). Vitamin D3 enhances mood in healthy subjects during winter. Psychopharmacology (Berl.) 135: 319-323.)
Verder lezen?

Lees meer van onze kenniscentrum artikelen

Naar overzicht
Vitamines

Wat is het verschil tussen onze enkele D3 en onze K2 & D3?

Bij ons in de webshop kun je zien dat we twee soorten vitamine D­3 hebben. We hebben een enkele D3 en we…
Lees verder
Bewust leven

Waarom een liposomaal voedingssupplement?

Liposomale voedingssupplementen zijn vrij nieuw op de markt van voedingssupplementen en veel mensen zullen denken, wat is dat nou weer? Wat zijn…
Lees verder
Algemene contactgegevens

Hoe kunnen we je helpen?

E-mailen

Stel je vragen op service@dqadirect.nl of neem direct contact op met onze diëtistes Erika of Sarah.

 

 

Whatsappen

Heb je een vraag en wil je snel antwoord? Stuur een WhatsApp naar 0111218100

Bellen

Op werkdagen kan je ons telefonisch bereiken tussen 09:00 en 17:00 op het nummer 0111218100.