• Op werkdagen voor 15:00 besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending vanaf € 40,-
  • Ook bereikbaar via Whatsapp
Naar overzicht
Afvallen

Deel 3: Succesvol vet verliezen

Yes! Vet verliezen lukt en je hebt (bijna) het lichaam wat je wenst.

Want je weet inmiddels hoe vet verliezen in zijn werk gaat: het draait allemaal om de energiebalans. Je hebt geen hippe diëten of restricties nodig. Je hoeft alleen minder energie (kilocalorieën) tot je te nemen dan je verbruikt. Dat kan door minder te eten, meer te bewegen of het beste allebei. Lees dit allemaal nog een keertje terug in deel 1.

Om dit voor jezelf zo makkelijk mogelijk te maken, heb je in deel 2 kunnen lezen hoe je dit doet zonder dat je het doorhebt. Zodat je het voor lange tijd kunt aanhouden omdat het niet als volhouden voelt. Doel bereikt! Zou je denken…

Maar hier begint het echte werk pas. Iedereen kan vet verliezen, maar de kunst is om het ook niet meer terug te krijgen. Dit is vaak niet het geval, want binnen 3 jaar komt het overgrote deel mensen die zijn afgevallen hun verloren gewicht weer aan (1).

Hoe komt dat? Eerder kon je al lezen dat de manier waarop vetverlies meestal wordt aangepakt gewoonweg te zwaar en niet vol te houden is. Mensen die dit doen schieten terug in oude gewoonten of eten juist meer dan voorheen vanwege grote honger (2). Maar er is nog een reden waarom mensen weer aankomen. Ze hebben de oorzaak van hun ongewenste vet niet opgelost; namelijk de reden van het overeten wat ze doen (3).

Wat is overeten?

Wanneer het lichaam energie nodig heeft vraagt, het om voeding (honger) en wanneer het voldoende heeft gekregen laat dat het ook weten (verzadiging). Eten buiten deze signalen kan er voor zorgen dat het lichaam te veel energie binnen krijgt, wat wordt omgezet in vet en opgestapeld in de vetmassa (zie deel1).

Wanneer je meer vet hebt dan je wenst, is de kans groot dat je vaker zonder honger hebt gegeten. Wat was de reden daarvan? Wat zit daar achter? Er zijn een tal aan redenen om te eten zonder honger. Ze lopen uit van zeer onschuldig tot erg pijnlijk. Sommige redenen zitten onze doelen en dromen in de weg. Zolang dit niet wordt onderzocht, begrepen en opgelost, zal geen dieet blijven werken.

De meest herkenbare en voorkomende vormen van overeten heb ik voor je opgesomd zodat je ze kunt herkennen. Ik geef tips om er mee om te leren gaan. Want wanneer je de redenen dat je eet zonder honger er uit haalt, dan heb je logischerwijs geen reden meer om te overeten en kun je blijvend slank zijn en blijven.

Jezelf belonen

Eten wordt vaak gebruikt als beloning. Dit wordt ons in de kindertijd al aangeleerd. Bijvoorbeeld door een snoepje als je braaf stil bent of een toetje als je netjes je bord leeg eet. Wanneer we smakelijk voedsel eten ervaren we het gevoel van beloning, veroorzaakt door een stofje in het brein genaamd dopamine (4). Dopamine laat je goed voelen. En als mens zijnde voelen we ons graag goed. Daarom zijn we dol op alles wat ons dopamine geeft: shoppen, alcohol, lekker eten… Kun jij nog iets bedenken?

Bewerkt voedsel, rijk aan vet en suiker, stimuleert dopamine meer dan natuurlijke voeding. Je ervaart een sterker gevoel van beloning wanneer je chips, chocolade of pizza eet. Wanneer je vindt dat je iets goed hebt gedaan, kun je de neiging krijgen jezelf te trakteren op een dopamine boost. Je beloont jezelf met lekker eten. Geen enkel probleem dit te doen. Alleen een beloning waar je achteraf spijt van hebt is in mijn ogen geen echte beloning. Leer daarom jezelf ook te kunnen belonen zonder eten. Maak een lijst van dingen waar je echt heel blij van wordt en heerlijk vindt om te doen. Zorg dat ze laagdrempelig zijn en je het fijne warme gevoel geven als het eten wat je doet.

Omgaan met emoties

Je verdriet troosten met eten is de bekendste vorm van emotie eten, maar zeker niet de enige. En zelfs niet de meest voorkomende. Veel vaker komt het voor dat een situatie je te veel wordt, je gestrest bent of je je verveelt. Dit zijn allemaal emoties die we moeilijk vinden om te ervaren en daarom opzoek gaan naar een escape. Even wat eten, zoals die cracker, een handje noten of zelfs een stuk fruit, geeft kortstondige verlichting.

Want wanneer je eet geeft je brein dus dopamine af, waardoor jij een lekker gevoel krijgt. Wanneer je je even niet zo lekker voelt, zoekt je brein naar een snelle fix om zich weer goed te voelen. Voor het brein lijkt even iets eten op momenten die ongemakkelijk voor je zijn een heel erg goed idee.

Terwijl ik dit artikel schijf, kom ik even niet uit mijn woorden. Ik raak een beetje geïrriteerd en onzeker. Plots roept de banaan in de tas roept mij: “hallo, eet mij!” Ik heb net geluncht, dus honger heb ik niet. Het is de manier van mijn brein om met ongemak van de irritatie en “niet weten” te dealen.

Hoewel het “even verlichting zoeken” klinkt als een oplossing, is dat het niet. Je omstandigheden zijn nog steeds hetzelfde en je “probleem” is niet opgelost. Je hebt alleen wat gegeten wat je eigenlijk niet wilde. Zolang honger niet het probleem is, is eten niet de oplossing. En zolang je een emotie of een ongemak dooft met eten, leer je er nooit mee om te gaan. Je leert nooit ontdekken wat je op zo’n moment werkelijk nodig hebt en zal altijd hetzelfde blijven doen.

  • Wanneer een verlangen naar eten je overvalt, neem een break en ga er mee zitten (of doe dit achteraf als het in het moment niet lukt). Spoel de film even terug en ga na wat je op dat moment dacht, voelde en deed. Vaak kom je tot de ontdekking dat het verlangen naar eten getriggerd werd door een bepaalde emotie of gevoel. Doe dit regelmatig en ontdek welke gevoelens jouw verlangen naar eten triggeren.
  • Je leert hierdoor wat jouw “lastige emoties” zijn. Je vindt ze blijkbaar nog moeilijk, omdat je er door te eten aan wilt ontsnappen. Vaak durven we het niet aan om bij de emotie te blijven en deze te doorvoelen, bang dat het gevoel exponentieel toeneemt. Probeer dit toch eens te doen. Je zult merken dat het gevoel afzwakt en je meer kunt verdragen dan je denkt. Je hebt geen eten nodig!
  • Ga na wat je op dit moment echt nodig hebt. Is het een pauze van je werk, een rondje wandelen in de buitenlucht of even stoom afblazen bij een vriend/vriendin?
  • Zorg goed voor jezelf. Iets eten wat je niet wilt en nodig hebt is geen zelfzorg.

Maar ook kunnen positieve emoties gepaard gaan met eten. Wanneer je blij bent, of je het gevoel iets te vieren hebt. Of wanneer je in gezelschap verkeerd. Dan wordt eten vaak gezelligheidseten genoemd.

Gezelligheid

Ook met gezelligheidseten is niets mis, tenzij het jouw doelen en geluk in de weg staat en je afhankelijk bent van eten om het gevoel van gezelligheid te ervaren. Stel jezelf de volgende vraag voorafgaand aan een gezellige gelegenheid:

“Stel dat eten niet zou bestaan. Waar kijk ik dan naar uit tijdens dit uitje/deze gelegenheid?”

Gaat het dan om het gezelschap van je vrienden? De muziek die gespeeld wordt en het dansen wat je kunt doen? Waar geniet je van los van het eten/drinken wat er is? Door hier de focus op te leggen zul je merken dat de aandacht voor eten verslapt en je meer kunt genieten van de rest. Wanneer je niets kunt bedenken, kun je je afvragen of dit voor jou de juiste plek is om naar toe te gaan 😉.

Het is lekker

En dan eten we nog simpelweg omdat het eten zo heerlijk smaakt. Lekker eten is fijn. Maar korte termijn fijn geeft op lange termijn pijn. En korte termijn pijn is op lange termijn weer fijn.

Het dominerende gedeelte van ons brein is niet bezig met de toekomst maar wil nu plezier hebben. Het denk niet aan jouw geluk van morgen, maar alleen aan jouw geluk van nu. Hoe help je jezelf hierbij betere keuzes voor in de toekomst te maken?

Stel jezelf de volgende vragen

  1. Op schaal van 1 tot 10 hoeveel geniet ik van dit eten?
  2. Hoe lang geniet ik er van als ik dit nu eet? (hoeveel minuten)
  3. Weer op schaal van 1 tot 10: hoe gelukkig maakt dit mij morgen nog?
  4. Hoe voel ik mij over 2 uur hier over?
  5. Wat levert het mij op als ik het niet neem?

Maak een lijst met dingen die het -niet nemen- je opleveren die nog “lekkerder” zijn dan de verleiding voor je neus.

  • Een trots gevoel
  • Een gevoel van autonomie
  • Een licht gevoel
  • Energiek en scherp
  • Een slank lichaam
  • Niet misselijk, geen spijt achteraf, geen opgeblazen gevoel of suikerdip.

In de ene hand heb je een donut of zak chips, in de andere hand dit bovenstaande lijstje. De keuze is aan jou!

Literatuur

1.Cooper, Z., & Fairburn, C. G. (2001). A new cognitive behavioural approach to the treatment of obesity. Behaviour research and therapy, 39(5), 499-511.

  1. Voedingscentrum. Kan ik afvallen met populaire diëten? Beschikbaar op: https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/afvallen-en-gewicht/kan-ik-afvallen-met-populaire-dieten.aspx. Geraadpleegd op 30-11-2021
  2. van Strien T, Konttinen HM, Ouwens MA, van de Laar FA, Winkens LHH. Mediation of emotional and external eating between dieting and food intake or BMI gain in women. Appetite. 2020 Feb 1;145:104493. doi: 10.1016/j.appet.2019.104493. Epub 2019 Oct 15. PMID: 31626834.
  3. Wise Roy A 2006Role of brain dopamine in food reward and reinforcementPhil. Trans. R. Soc. B3611149–1158http://doi.org/10.1098/rstb.2006.1854

 

 

Verder lezen?

Lees meer van onze kenniscentrum artikelen

Naar overzicht
Fit worden

Bikini Fitness

In deze blogreeks neem ik je mee in mijn proces naar het podium van een bikini fitness wedstrijd. Ik wil je laten…
Lees verder
Bewust leven

Gezonde vetten

Welke vetten zijn nou precies gezond? En waarom dan? Kun je beter boter of ghee gebruiken?
Lees verder
Algemene contactgegevens

Hoe kunnen we je helpen?

E-mailen

Stel je vragen op service@dqadirect.nl of neem direct contact op met onze diëtistes Erika of Sarah.

 

 

 

Whatsappen

Heb je een vraag en wil je snel antwoord? Stuur een WhatsApp naar 0111218100

Bellen

Op werkdagen kan je ons telefonisch bereiken tussen 09:00 en 17:00 op het nummer 0111218100.